Эрдэнэс тээвэрлэгч белазууд эргэх цагт зогсохгүй ажилтай. Технологийн тээврийн авто машины засварын газрынхан байнгын ажиллагаатай аварга техникийг бэлэн байлгах үүрэг хүлээдэг. 140 гаруй хүнтэй энэ хамт олон Эрдэнэт үйлдвэрийн хүдэр тээвэрлэлтийн төлөвлөгөөг ханган биелүүлэхэд чухал оролцоотой. Бид тус хэсгийн үйл ажиллагаанаас сурвалжиллаа.
Угаас цэгцтэй, цэмцгэр энэ гарааж, улам ч өнгөлөг харагдах. Том ч бай бага ч бай ямар нэгэн засварын газрын орчин тос, тоостой байх нь хэвийн л үзэгдэл. Гэтэл белазын засварчин голдуу эрчүүд “амьдардаг” энэ орчны хана, туурга, шал гэрэл ойх юм. Бид эхлээд хэсгийн дарга С.Гантогоотой уулзсан юм.
Энэ оны эхний улиралд манай хэсгийн гол үзүүлэлт болох техникийн бэлэн байдлын коэффициент 091-тэй байгаа гэж хэсгийн дарга яриагаа эхлэв. Он гарсаар тендерээр сэлбэг нийлүүлэх байдал удааширснаас ихэнхдээ хуучин сэлбэгээ засварлаж байна. ЗМЗ-ын Цутгуурын цех техникийн шинэчлэлтэй холбоотойгоор түр зогссоноос шалтгаалан тэнд үйлдвэрлэдэг сэлбэгүүдийн заримыг засварчид хийж байгаа аж. Энэ нь нэг талаас материалын зардал ихсэж, ачаалал нэмэгдэж байгаа ч нөгөө талаас нөөц бололцоогоо ашиглаж сэргээн засварлаж байгаа учраас багагүй хэмнэлт гарчээ. Тэд хавар, зуны ажлын төлөвлөгөөний дагуу тоос дарах зориулалттай усны тэрэгнүүдийг дулааны улиралд бэлтгэх, хаврын хуурайшлын нөхцөлд гал түймрээс сэргийлэх зорилгоор өнжмөл, шар өвсийг цэвэрлэх зэрэг ажлуудыг ч амжуулж байна. Тус хэсгийн удирдлага ХАБЭА-г нэн түрүүн авч үзэж олон ажил зохион байгуулдаг. ХАБЭА-н өдөр тутмын нэгдүгээр шатны, мөн хоёр долоо хоног тутмын хоёрдугаар шатны үзлэг тогтмолжжээ. Саяхан ХАБЭА-н хоёр, гурав, дөрөвдүгээр шатны шалгалт явагдаж, комиссоос өгөгдсөн даалгаврыг биелүүлэхэд анхааран ажиллаж байна. Эднийд “Өглөөний ХАБ” үйл ажиллагаа өнгөрсөн жилээс эхэлсэн бөгөөд сүүлийн үед ноцтой эрсдэлийн системийг “Өглөөний ХАБ”-тай уялдуулах ажлыг цехдээ хамгийн түрүүн нэвтрүүлээд байна. Ингэснээр аливаа эрсдэлийн сэрэмжлүүлэг өндөржсөн тухай ажилчид ярьж байна. “Өглөөний ХАБ”-ын үеэр эрсдэлийн үнэлгээ хийдэг. Жишээ нь өндөрт ажиллах даалгавар авсан ажилчин ноцтой эрсдэлийн бүртгэл хөтөлж, тухайн ажлын байрандаа өндрөөс унах эрсдэлийн тэмдэглэгээ тавьдаг. Ингэснээр ажилчинд эрсдэлтэй ажил хийж байгааг нь сануулж, анхааруулж байгаагаараа онцлог. Тус хамт олон бүтээмжийн чиглэлээр өнгөрсөн жил 270 санал гаргасан бол энэ оны эхний улирлын байдлаар 130-аад санал гаргажээ. Хэсгийн дарга ч “Сайн саналын систем”-д хамт олноо манлайлан, дагуулдаг. Тэр санал бүрээ өөрийн нэр дээр бүртгүүлдэггүй ч өнгөрсөн онд 100 манлайлагчийн 25-д жагсжээ. Түүний санаачилсан хайрга цацагч төхөөрөмжийг суурилуулснаар тухайн төхөөрөмжийн эвдрэл багасаж, эдийн засагт багагүй хэмнэлт гаргаж буй. Технологийн тээврийн авто машины засварын хэсгийнхэн 5С буюу ажлын байр тохижуулахад олон зүйл санаачлан хэрэгжүүлжээ. Тухайлбал, сургалтын танхим, ажилчдын өрөөг өөрсдөө засварлаж, ажлын байр, гараашны 9100 м2 талбайтай шал будсан нь багагүй хөрөнгө мөнгө хэмнэжээ.
Шинэхэн суурь машин дээр анхны сэлбэгээ зорж буй Эрдэнэт үйлдвэрийн болон Авто тээврийн цехийн хөдөлмөрийн аварга, токарьчин Ч.Банзрагчтай уулзахад:
-Би Эрдэнэт үйлдвэрт 19 дэх жилдээ токарьчнаар ажиллаж байна. Эвдэрсэн гэмтсэн эд ангийг сэргээн засаж, орлуулан хийдэг ажилтай. Одоо тоормосны фланецыг манайд дөнгөж суурилуулсан шинэ машин дээр сэргээн засварлаж байна. Энэ маань Болгар улсад үйлдвэрлэсэн S10TM суурь машин. Өмнөх машин хуучраад алдаатай зордог болсон. Токарь бол маш нарийн хэмжээст ажилбараар бүтдэг ажил. Нэг мм алдахад л сэлбэг таарахгүй, гологдол гарна. Урт эд анги зорох зориулалттай ийм машинтай болсноор ЗМЗ руу явуулж, цаг зав гарздахгүй, өөрсдөө сэлбэг зорох боломж улам сайжирч байна. Гэмтсэн эд ангийг сэргээн засварласнаар шинэ сэлбэг авах мөнгө хэмнэж байгаа гэсэн үг. Ямар нэгэн сэлбэг дутсанаас белаз сул зогсвол Эрдэнэт үйлдвэрийн эдийн засагт алдагдалтай. Иймээс би ажилдаа чин сэтгэлээсээ хандаж, санаачилгатай, сайн ажиллахыг хичээдэг.
Эрдэнэт үйлдвэрийн Сайн саналын системийн 100 манлайлагчийн жагсаалтын дөрөвт бичигдсэн, цахилгааны засварчин Э.Улаанхүү:
-Би Технологийн сургуулийн уул уурхайн тоног төхөөрөмжийн засварын жилийн курсийн анхны төгсөгч. 2007 онд төгссөн. 10 шахам жил хувийн байгууллага, Уул уурхайн компаниудад ажилласан. Ингээд 2017 онд сонгон шалгаруулалтад тэнцэн Эрдэнэт үйлдвэрийн ажилчин болсондоо баяртай явдаг. Миний хувьд белазын цахилгаан тоног төхөөрөмжийг засварладаг. Ажлаасаа шалтгаалан засварт ирж буй машинуудын ойр ойрхон эвдэрдэг эд анги, сэлбэгийг бат бөх болгож, ажиллах хугацааг уртасгах, ажлаа хөнгөвчилж, ачаалал багасгахын төлөө ухаанаа уралдуулан, шинийг сэтгэн ажилладаг. Тухайлбал, белазын генераторын хүчний контакторын толгойн сэлбэг дангаараа ирдэггүй. Гүйдэл дамжуулах хэсгийн зөөлөн холбоо, даруулга зэрэг нь гүйдлээ даахгүй тасарчихдаг. Үүнийг зузаан материалаар орлуулсан. Ингэснээр, сард 2-3 эвдрэл гардаг байсан бол одоо 2-3 сард нэг орж ирэх жишээтэй. Ер нь санал санаачилга ажил хийх явцад ундардаг. Нэг ажлыг хийх явцдаа задаргаа ихтэй, түвэгтэй үйлдэлтэй зүйлийг аль болох хөнгөвчилж, шуурхай найдвартай болгох өнцгөөс хардаг. Мөн журмын нөхдийнхөө ажлыг ч хөнгөвчилнө. Жишээ нь, энэ контакторыг засварлаж, бэлдэж чадахгүйгээс болж бүтэн өдрийн ажил алдаж болохгүй л дээ. Эрдэнэт үйлдвэр, цех хэсгийн удирдлагууд санал санаачилгыг дэмжиж, урамшуулдагт нь бид их баярладаг. Ажилчин хүн санаачилгатай байснаар цаг хэмнэх, ажлаа түвэггүй хийх ач холбогдолтой. Нөгөө талаас урамшуулал нь ажилчин бидний амьдралд дэмтэй юм даа гэж ярьсан юм.
Бид сэлбэгийн өрөөгөөр орлоо. Жижигхэн ч тун цэгцтэй юм. Өмнө нь энэ өрөө эмх цэгц муутай, хэн нэгэн ямар нэг багаж олох гэж нэлээн цаг хугацаа бардаг байж. Энэ байдлыг Э.Улаанхүү цэгцэлжээ. Машины хаягдал төмөр ашиглан багаж хийх том шкаф, мөн хэрэгцээнээс хасагдсан модон шкафны яс модыг ашиглан сэлбэгийн олон тасалгаат шүүгээ хийж, багаж сэлбэгийг жирийтэл өржээ. Энэ өрөөнд бүхий л эд юмс өөрийн байртай. Эрж, хайж цаг алдах шаардлага алга.
Ийнхүү, Технологийн тээврийн авто засварын хэсгийн орчин цэмцгэр, ажил нь өөдрөг байна.
Я.Энхтуяа
Фото: Б.Баттөгс
Засварлаж, зардал хэмнэдэг хамт олон |
|